[Exclusive Interview] alfatm

Publicada en Publicada en 2018, Entrevistas, Exclusive Interview, Parques Españoles, Planet Coaster, PortAventura

(click here to read the english version)

Volvemos con esta segunda entrega de “Exclusive Interview”, y como ya comentamos en su estreno, no siempre de parques va a vivir esta sección. Hoy, y con motivo de la inminente publicación de su excelente recreación de PortAventura, os traemos una entrevista a @alfatm.

Alfatm es conocido por sus detalladas creaciones (y recreaciones) de parques temáticos, sean inventados o reales, y nos deleita con sus virguerías ya desde Roller Coaster Tycoon. Sus parques desbordan imaginación y buen hacer, y a menudo apuestan por el realismo.

No cabe duda que su recreación de PortAventura está levantando expectativas entre los aficionados a los parques y en especial entre los jugadores de Planet Coaster. Por esto queremos ofreceros esta entrevista, de carácter más cercano, que pretende profundizar en el proceso creativo de alfatm, conocer las dificultades que se ha encontrado en el camino, y ahondar un poco más sobre en su persona.

Sin más dilación damos voz al entrevistado:

 

En primer lugar, quería dar las gracias al equipo de LRM por hacerme esta entrevista y por tener un lugar donde podemos compartir una de nuestras aficiones como son los parques temáticos.

 

1.- ¿Por qué PortAventura y no otro parque?

PortAventura fue el primer parque que visité en mi vida. Mis padres me llevaron con 5 años y es de los primeros recuerdos que tengo de mi vida. Yo subido en Los Potrillos, y en la canoa, con esa subida y bajada. Me pasaba toda la tarde montado en esa atracción.

Aún conservo esa entrada de mi primera vez en PA, y le tengo bastante aprecio a este pequeño trozo de papel.

 

Cuando empecé la recreación no tenía la intención de recrear el parque entero, me parecía increíblemente complicado, laborioso y largo. Cuando puse Shambhala y empecé a recrear la estación me dije a mi mismo, si pongo Dragon Khan va a ser más espectacular aún. Así que puse Dragon Khan y su estación, y me dije de nuevo, si recreo la zona de la muralla y el tren quedará más espectacular.

Cuando llegué a este punto me empecé a plantear la recreación completa de PortAventura, pero una recreación general, con edificios simples y básicos que se asemejasen un poco con la realidad. Entonces finalicé la zona de China, con todos los detalles de los edificios, carteles, farolas…

En este momento fue cuando publiqué la primera imagen de la recreación y, gracias a todos los comentarios y opiniones que leí, me animé a recrear PortAventura, completo con todos los edificios detallados tal como están en la realidad.

 

2.- ¿Cómo te documentas para recrear cada zona de PortAventura?

Principalmente uso Google Maps, Street View y los recuerdos que tengo de mis visitas al parque.

Si en algún caso me entran dudas, pregunto al gran @cristian para que me complete los detalles, ya que tiene PA en su mente. (risas)

Para la zona de México, me ayudó mucho en cuanto a la colocación de edificios y el ancho de los viales. La zona alrededor de Hurakan Condor yo no recordaba nada y ahí fue de gran ayuda. Además, él también me dio la información del Instituto Cartográfico y Geológico de Cataluña (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya”), donde salen todos los caminos y las latitudes de cada punto del parque. De esta forma también me ayuda a recrear los cambios de desnivel del parque.

 

3.- ¿Cuáles son las mayores dificultades con las que te encuentras a la hora de recrear PortAventura?

Las zonas del parque que no tengo en mi mente y son complicadas de ver en Google Maps debido a los árboles. La zona de México me costó mucho debido a este motivo.

También fue muy complicada la zona de Far West para mantener la escala del parque y que no se descuadrase todo. La cantidad de edificios de esta zona y su particular orientación de cada uno llevó mucho tiempo para su colocación.

Para mí lo más complicado es la posición y orientación exacta del edificio. Una vez que se coloca la forma general del edificio (paredes y techo), se añaden los detalles como las puertas, ventanas, toldos, detalles alrededor de las ventanas, macetas… Gracias al tiempo que dediqué a la buena colocación de los edificios, ahora que se está acabando la recreación, todo encaja y no va a quedar nada descuadrado.

 

4.- ¿Cuánto tiempo dedicas al día a la recreación?

Solo me pongo a recrear cuando realmente me apetece y sé que le voy a poner todas las ganas posibles. Esos días (que son pocos), avanzo mucho y puedo recrear toda una ride en unas 10-14 horas.

Desde que salió el juego llevo 650 horas jugando a Planet Coaster, de las cuales aproximadamente 250 horas son de la recreación de PA. Empecé a principios de Julio de 2017, y ya queda muy poco, así que daré el último impulso para que esté cuanto antes finalizada manteniendo el nivel de detalle que quiero.

 

5.- Aunque tu recreación es hiperrealista, ¿te esperabas la repercusión y seguimiento que ha tenido?

En ningún momento me esperaba esta repercusión. Hay gente que está esperando con ansias que acabe el parque para poder jugarlo ellos y ver todos los detalles que hay.

Aparte de las updates con fotos que publico, mi canal de Youtube duplicó el número de subscriptores desde el primer video de PA, teniendo todos los videos más de 1000 reproducciones. En Twitter también hay bastante repercusión, tanto mis tweets como de LRM tienen “me gusta” del twitter oficial de PortAventura_ES y PortAventura_UK, así que son conscientes de la recreación.

La mejor guinda al pastel sería unas invitaciones para visitar de nuevo PortAventura y ver todos los detalles (que en anteriores visitas pasaban desapercibidos) que he puesto en la recreación 🙂

 

6.- ¿Desde qué momento comenzaste con Planet Coaster? ¿Venías de algún otro juego de simulación?

Llevo en Planet Coaster desde el primer día que salió el juego. Recuerdo ese 17 de noviembre, jueves, yo en la universidad, en clase de Dinámica Estructural de 17:00 a 19:00. Estaba deseando llegar a casa para descargar el juego y poder probarlo.

La primera vez que probé PC, fue el alpha 2 y cuando abrí los objetos y vi que se podían poner en cualquier parte de una pared, con una orientación libre, me di cuenta del potencial que esto tenía. La primera coaster que diseñé y tematicé fue la que se ve en la foto, una temática pirata probando la mayoría de los objetos que traía esa alpha 2.

 

Como muchos de nosotros, yo venía de Roller Coaster Tycoon 3 y anteriormente RCT y RCT2. Mi primer parque en RCT3 fue, casualmente, una recreación de PortAventura, que si la veo ahora me da vergüenza, pero bueno… Echaré la culpa a las restricciones de RCT3. (risas)

Después, llegó FunPark, continué con Aqualúa (un parque acuático), Winterstorm, Kawalapiti, Fuentealbilla Park, Kepulauan, Thac Nuoc, Querétaro, una versión renovada de Aqualúa, West Back History, Gandum Barley, Indian, Zoo y Rio Grande del Sur. Di el paso a Planet Coaster, comenzando con Western World y Western World Extended, y el círculo se vuelve a cerrar con la recreación de PortAventura.

 

7.- ¿Tienes alguna clase de formación artística o técnica?

Artística no. En formación técnica soy ingeniero industrial, así que eso me puede a la hora de hacer puentes o estructuras que conozco las principales formas geométricas que se utilizan y la disposición de las vigas o pilares. Pero vamos, para recrear PA se necesita paciencia, mucha paciencia, y saber mantener las proporciones de escala.

Si se quiere hacer un parque inventado por uno mismo, paciencia vas a necesitar, y si visitaste algún parque temático y tienes recuerdos dale una vuelta a esos recuerdos y básate en ellos para hacer algo nuevo, algo distinto y diferente.

 

8.- ¿Qué consejos le darías a alguien que está comenzando con Planet Coaster a la hora de diseñar un parque?

Pues resumo mis consejos en estos tres puntos, el primero es para mí el más importante.

1) Crear algo original, distinto a los demás. Si ves a algún video de cómo hacer algo, coje ideas del video, pero no hagas lo mismo que hace él, crea algo nuevo. Es la clave del éxito.

2) No tener prisa en acabar el parque y empieza creando cosas sencillas para ir añadiendo con el tiempo más detalles.

3) A medida que he ido haciendo parques, si quieres hacer una coaster en una zona determinada del parque, construye primero la coaster y después añades los caminos por los que la gente caminará cerca de la coaster, buscando las mejores zonas. Después añade la zona de colas y la tematización. De esta forma se consigue integrar mejor la coaster en el parque.

 

9.- ¿Qué echas en falta o mejorarías en Planet Coaster?

La herramienta para poner caminos me parece bastante limitada, sobre todo si se quiere poner un camino en pendiente a ras del suelo. Además, el ancho de 10 metros se queda escaso si se quiere hacer una plaza en curva o algo por el estilo.

Se echan en falta algunas atracciones que tenía RCT3, como una vía y vagón similar a Tutuki Splash, y algunas otras que ahora mismo no recuerdo.

Seguro que se me olvidan más detalles, pero el juego es bastante completo y jugable para pasar el rato y aumentar la creatividad de uno mismo es muy bueno.

 

10.- ¿Sigues a algún otro creador de Planet Coaster? Si es así ¿a quién nos recomendarías seguir?

No sigo a nadie. Sé que hay creadores de fuera de España conocidos, y que hacen buenas creaciones con demasiados detalles para la gente que está empezando. Digo esto porque alguien que empiece con el juego y quiera crear algo parecido, con tantos detalles, no lo va a conseguir y va a venirse abajo. Recomiendo hacer un parque a tu estilo, empezando por algo simple, y así es como se consigue crear algo distinto a los demás.

Aprovecho esta pregunta para mandar un saludo a todos los que se hacen llamar “youtubers”, especialmente a uno en especial que coje un artículo de la Workshop, coje partes del parque, las guardan, las suben como suyas, y suben videos sin citar al creador original. Un saludo. 😉

 

11.- Nos ha dicho un pajarito que resides en el Reino Unido. ¿Qué percepción tienen allí de los parques españoles? ¿Los conocen? ¿Qué opinas tú de los parques británicos?

¡Ah! ¿si? (risas) Debe ser el cambio climático que afecta a la migración de los pájaros. Vivo en un país que, cuando lo abandonas, aunque sea por una semana, quieres volver a él a pesar de todos los problemas que existen actualmente. Sí, vivo en España. 🙂

 

12.- ¿Cuál es tu top de parques? ¿A qué parque le tienes más cariño?

De momento no me dio por visitar parques extranjeros, aunque sí tuve la ocasión de visitar Efteling a principios de febrero, pero no me veía con ganas. En cuanto a parques españoles, solo he visitado PortAventura, Parque Warner y Terra Mítica. Así que mi TOP 3 está claro y sería en ese mismo orden.

 

Para finalizar quería dar las gracias a LRM y a todos sus miembros que propagan todo lo que pueden la recreación de PA que estoy haciendo, y en especial a todos aquellos que comentan, dan su opinión, y ánimos.

¡Gracias y nos vemos!

Que sí, que ya queda poco 🙂

 

Aquí finaliza nuestra entrevista a @alfatm, al que desde LRM agradecemos su predisposición, justo antes de que él concluya su recreación de PortAventura. Así que no podemos evitar preguntarnos ¿Cuál será su siguiente recreación?

PD: Si queréis saber más del proceso de creación del parque, no os perdáis el hilo dedicado a la recreación en nuestro foro.

© Imágenes propiedad de alfatm y del Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

 


ENGLISH VERSION

We return with this second installment of “Exclusive Interview”, and as we discussed in its premiere, the parks will not always be the center of this section. Today, on the occasion of the imminent publication of its excellent recreation of PortAventura, we bring you an interview to @alfatm.

Alfatm is known for his detailed creations (and recreations) of theme parks, whether invented or real, and delights us with his wonders already from Roller Coaster Tycoon. His parks overflow imagination and good work, and often bet on realism.

There is no doubt that his recreation of PortAventura is raising expectations among fans of theme parks and especially among Planet Coaster players. For this we want to offer you this interview, of a closer nature, which aims to deepen the creative process of alfatm, to know the difficulties that he has encountered along the way, and to delve a little deeper into his person.

Without further delay we give voice to the interviewee:

 

First of all, I wanted to thank the LRM team for doing this interview and for having a place where we can share one of our hobbies such as theme parks.

 

1.- Why PortAventura and not another park?

PortAventura was the first park I visited in my life. My parents took me there with 5 years and it’s one of the first memories I have of my life. Me riding “Los Potrillos”, and the canoe, with that rise and drop. I spent all afternoon riding in that attraction.

I still have that entry ticket from my first time in PA, and I appreciate this little piece of paper quite a bit.

 

When I started the recreation I did not intend to recreate the entire park, it seemed incredibly complicated, laborious and long. When I build Shambhala and started recreating the station, I said to myself, if I recreate Dragon Khan it will be even more spectacular. So I build Dragon Khan and his station, and I told myself again, if I recreate the wall area and the train will be even more spectacular.

When I got to this point I began to consider the complete recreation of PortAventura, although a general recreation, with simple and basic buildings that resembled a bit to reality. Then I finished the China area, with all the building details, posters, lampposts …

Was at this time when I published the first image of the recreation and, thanks to all the comments and opinions I read, I decided to recreate all PortAventura, complete with every detailed building as they are in reality.

 

2.- How do you document yourself to recreate each area of PortAventura?

I mainly use Google Maps, Street View and the memories I have of my visits to the park.

If in any case I have doubts, I ask the great @cristian to complete for me the details, because he has PA in his mind. (laughs)

For the Mexico area, he helped me a lot with the buildings location and the roads width. I didn’t remember anything of the area around Hurakan Condor, and with that, he was very helpful. In addition, he also gave me the information of the Cartographic and Geological Institute of Catalonia (“Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya”), where you have all the roads and latitudes of each point of the park. This also helps me to recreate the park’s unevenness changes.

 

3.- What are the biggest difficulties that you find to recreate PortAventura?

Those areas of the park that I don’t have in my mind and are complicated to see in Google Maps due to the trees. The Mexico area was very difficult for this reason.

With the Far West area was also very complicated to maintain the scale of the park and to don’t put anything out of place. The amount of buildings in this area and their particular orientation took a long time for their placement.

For me the most difficult is to find the exact position and orientation of each building. Once you have the general form of the building (walls and ceiling), the details are added, such as doors, windows, awnings, details around the windows, pots … Thanks to the time dedicated to the good placement of the buildings, now that I’m finishing the recreation, everything fits and nothing will be left out of place.

 

4.- How much time do you dedicate each day to the recreation?

I just start to recreate when I really feel like it and when I know that I will devote all my strength to it. Those days (which are a few), I make great progress and I can recreate a whole ride in 10-14 hours.

Since the game came out, I have been playing Planet Coaster for 650 hours of which, approximately 250 hours, are of PA recreation. I started at the beginning of July 2017, and there is very little left to do, so I will give one last impulse so that the recreation is finished as soon as possible, maintaining the level of detail that I want.

 

5.- Although your recreation is hyperrealistic, did you expect the repercussion and follow-up that it has had?

I never expected this impact. There are people who are looking forward to me finishing the park so they can play it and see all the details.

Apart from the updates with photos that I publish, my Youtube channel doubled the number of subscribers from the first PA video, having all the videos more than 1000 reproductions. On Twitter there is also a lot of repercussion, On Twitter there is also a lot of repercussion, both my tweets and those of LRM have likes from the official twitter of PortAventura_ES and PortAventura_UK, so they are aware of the recreation.

The best icing on the cake would be to receive invitations to visit PortAventura again and see all the details (which in previous visits went unnoticed to me) that I put in the recreation 🙂

 

6.- When did you start with Planet Coaster? Did you come from some other simulation game?

I’ve been playing Planet Coaster since the first day the game came out. I remember that November 17th, a Thursday. I was at the university in Structural Dynamics class from 17:00 to 19:00. I was looking forward to getting home so I could download the game and be able to try it.

The first time I tried it on PC was with alpha 2, and when I opened the objects and saw that they could be placed anywhere on a wall, with a free orientation, I realized the potential that this had. The first coaster that I designed and added theming was the one seen in the photo, a pirate-themed coaster where I tried most of the objects that alpha 2 brought.

 

Like many of us, I used to play Roller Coaster Tycoon 3 and before from RCT and RCT2. My first park in RCT3 was, coincidentally, a recreation of PortAventura. If I see it now, I’m ashamed, but well … I’ll blame the restrictions of RCT3. (laughs)

Then, FunPark arrived, and I continued with Aqualúa (a water park), Winterstorm, Kawalapiti, Fuentealbilla Park, Kepulauan, Thac Nuoc, Querétaro, a renewed version of Aqualúa, West Back History, Gandum Barley, Indian, Zoo and Rio Grande Sur. The, I moved forward to Planet Coaster, beginning with Western World and Western World Extended, and finally I recreated PortAventura that closes again the circle.

 

7.- Do you have any kind of artistic or technical training?

Artistic no. In technical training I am an industrial engineer, so that can help when I build bridges or structures, cause I know the main geometric shapes that are used and the arrangement of beams or pillars. But come on, to recreate PA you need patience, a lot of patience, and know how to maintain proportions of scale.

If you want to make a park invented by yourself, you will need patience, and if you visited a theme park and have memories about it, use those memories and rely on them to do something new, something distinctive and different.

 

8.- What advice would you give to someone who is starting with Planet Coaster to design a park?

Well, I summarize my advice in these three points, the first one is for me the most important.

1) Create something original, different from the others. If you see a video of how to do something, take ideas from that video, but don’t do the same, create something new. It’s the key to success.

2) Do not be in a hurry to finish the park and start by creating simple things to add more details over time.

3) As I have been building parks, I have seen that if you want to make a coaster in a certain area of the park, build the coaster first and then add the roads so that people can get closer to the coaster, looking for the best areas. Then add the queue area and the theming. In this way, the coaster is better integrated in the park.

 

9.- What do you miss or would you improve in Planet Coaster?

The tool to put roads seems quite limited, especially if you want to put a path on slope at ground level. In addition, the 10 meters width is scarce if you want to make a curved square or something like that.

I miss some attractions that RCT3 had as a track and car similar to those used by Tutuki Splash, and some others that I cannot remember right now.

I’m sure I’m forgetting more details, but the game is quite complete and playable to enjoy a while and increase your creativity is always very good.

 

10.- Do you follow any other Planet Coaster creator? If so, who would you recommend us to follow?

I don’t follow anyone. I know that there are well-known creators outside of Spain, and that they make good creations with too many details for the people who are just starting. I say this because if someone is starting with the game and wants to create something similar, with so many details, he or she will not achieve it and will be demoralized. I recommend to create a park with your own style, starting with something simple, and this is how you manage to create something different from the others.

I will take advantage of this question to send greetings to all the people who call themselves “youtubers”, especially to one in particular, who takes an item from the Workshop, grabs some parts of the park, save them, upload them as their own, and upload the videos without citing the original creator. Greetings to you. 😉

 

11.- A little birdie told us that you live in the United Kingdom. What is the perception there of the Spanish parks? Do they know them? What do you think of the British theme parks?

Yes? (laughs) It must be the climate change that affects the migration of birds. I live in a country that, when you leave it, even for a week, you want to return to it despite all the problems that currently exist. Yes, I live in Spain. 🙂

 

12.- What is your top of the best parks? What park are you most fond of?

For now I haven’t visited foreign parks. Although I had the opportunity to visit Efteling at the beginning of February, I didn’t feel like doing it. As for Spanish parks, I have only visited PortAventura, Parque Warner and Terra Mítica. So my TOP 3 is clear and it would be in that same order.

 

Finally I wanted to thank LRM and all its members, who spread everything they can my PA recreation, and especially to all those who comment, give their opinion, and encourage me.

Thanks and see you!

Yes, there is little left 🙂

 

This is the end of our interview with @alfatm, to which LRM thanks his predisposition, just before he concludes his recreation of PortAventura. So we cannot help but wonder, what will be his next recreation?

PS: If you want to know more about the process of creating the park, don’t miss the dedicated thread in our forum.

© Images owned by alfatm and Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

Rating: 5.0. From 13 votes.
Please wait...

6 comentarios en “[Exclusive Interview] alfatm

  1. ¡Excelente entrevista! Me ha encantado leer que el conjunto de foreros hayamos sido parte de tu motivación para recrear PortAventura de forma completa. Ahora a romper records de descargas en la workshop Jajajaja

    9+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    Rating: 4.8. From 5 votes.
    Please wait...
  2. Muyr buena entrevista!! La verdad que tu imaginación no tiene límites, llegarás muy lejos y todos los foreros estaremos apoyándote!!
    Saludos

    7+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    Rating: 5.0. From 2 votes.
    Please wait...
  3. Muy buena entrevista, pero mejor es tu recreación @alfatm

    PD: Seguro que fue CristiaN quien te dio la dirección de l’Institut Geogràfic i Cartogràfic para ver planos con más detalle…? 😛

    6+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    Rating: 5.0. From 2 votes.
    Please wait...
  4. Muy buen artículo para conocer más a la persona detrás de toda esa excelente recreación y poder saber el proceso de creación.

    7+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    Rating: 5.0. From 4 votes.
    Please wait...
  5. Después de tantos meses, un lujo tener una entrevista así, ya que pensaba que ya lo había contado todo en los foros y no. Gracias al equipo de LRM por hacer estas secciones tan buenas y por estas iniciativas tan amenas.

    7+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    Rating: 4.7. From 6 votes.
    Please wait...
  6. NO funciona

    0

    No votes yet.
    Please wait...

Deja un comentario